You are currently viewing I Niedziela Adwentu – 01.12.2024 (rok C)

I Niedziela Adwentu – 01.12.2024 (rok C)

refleksja

Z dniem 1 grudnia 2024 r., w I niedzielę Adwentu, w Kościele katolickim w Polsce rozpoczynamy program duszpasterski na rok 2024/2025 pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. Jego realizacja będzie zintegrowana z przygotowaniami Kościoła powszechnego do Jubileuszu Zwyczajnego Roku Świętego 2025 – ogłoszonego bullą Spes non confundit papieża Franciszka 9 maja 2024 roku. Rok Jubileuszowy, będący szczególnym czasem łaski i przebaczenia, rozpocznie się 24 grudnia 2024 roku i potrwa aż do 6 stycznia 2026 roku. 

Przed nami Adwent. Kolejny w życiu, ale nadal niezmiennie wyjątkowy. Czekanie na Boga jest warte uwagi, zaangażowania i doświadczania tu i teraz, wrażliwości na ludzi, których spotykamy. Adwent to czas, który każdy z nas przeżywa na swój sposób – czas pełen oczekiwań, ale i pełen łaski. Jak go przeżyć dobrze? Aby przeżyć go dobrze, trzeba odkryć sens adwentu – czasu, który Bóg daje nam, byśmy wciąż na nowo zbliżali się do Jego obecności. Zaczynamy nowy rok liturgiczny – nowy etap życia jest jak czysta karta, którą możemy zapisać. To kolejna szansa, by zaprosić Boga do mojej codzienności, bo Adwent przeżywam właśnie tu, gdzie jestem: w mojej rodzinie, z pracą, którą mam, wśród ludzi, z którymi się spotykam, tak jak to jest możliwe, korzystając z bogactwa tradycji i zwyczajów. Adwentowe oczekiwanie nie jest czymś, co odgrywamy, ale tajemnicą, którą warto krok po kroku odkrywać, by serce mogło w pełni otworzyć się na Boga. Zatrzymajmy się na chwilę, by dostrzec, co On ma dla nas w tym czasie. Adwent to nie tylko czekanie na coś, ale na Kogoś – na Boga, który przychodzi do naszego życia w subtelny, cichy sposób. Czas oczekiwania nie jest bezczynnością, ale pełnią uwagi, otwartości i gotowości do spotkania. Nie muszę być idealny ani udawać kogoś, kim nie jestem. Jezus nie przychodzi do sprawiedliwych, ale do grzeszników, słabych i kruchych ludzi, którymi w gruncie rzeczy jesteśmy. Przychodzi delikatnie jako dziecko, z niepojętą miłością, pokojem i radością, którymi chce nas napełnić po brzegi. To On jest źródłem łaski, którą możemy przyjąć z wdzięcznością, ale możemy ją również odrzucić, tracąc tym samym kolejną okazję na spotkanie z Nim. Zatrzymajmy się na chwilę w codziennym biegu, by przyjąć tę łaskę z otwartym sercem. Niech codzienna modlitwa – choćby krótka – będzie tym, co pozwala nam dostrzegać Boga w prostych chwilach. Niech Adwent stanie się dla nas czasem wyciszenia, ale i radości z tego, że Bóg jest tu i teraz, gotowy przyjść do nas w każdym momencie. Niech ten Adwent będzie czasem szczególnego spotkania z Matką Bożą, która pomaga nam iść ku Jezusowi. Otwórzmy serca na łaskę, którą On nam oferuje. Błogosławionego Adwentu!

liturgia słowa bożego

mówią wielcy

O podwójnym przyjściu Chrystusa

Głosimy przyjście Chrystusa – nie tylko pierwsze, ale i drugie, o wiele wspanialsze od pierwszego. Pierwsze zwiastowało cierpienie, drugie zaś przyniesie królewski diadem Bożego panowania.

Albowiem to, co dotyczy naszego Pana, Jezusa Chrystusa, jest zarazem Boskie i ludzkie. I tak, dwojakie jest Jego narodzenie: jedno z Boga, przed początkiem czasów; drugie z Dziewicy, gdy dopełniły się czasy. Dwojakie też i przyjście: pierwsze – ukryte, jak rosy na runo; drugie – jawne, to, które nastąpi.

Za pierwszym przyjściem został owinięty w pieluszki i złożony w żłobie; za drugim oblecze się światłem jak szatą. Przyszedł i przecierpiał krzyż, nie bacząc na jego hańbę, ale przyjdzie raz jeszcze, pełen chwały, otoczony zastępami aniołów. Dlatego nie poprzestajemy na pierwszym Jego przyjściu, lecz wyczekujemy także i drugiego. Za pierwszym mówiliśmy: „Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie”. To samo powiemy i za drugim, a wychodząc z aniołami naprzeciw Panu, oddamy Mu hołd, wołając: „Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie”.

Przyjdzie więc Zbawiciel nie po to, aby Go sądzono, lecz po to, by wezwać na sąd tych, przez których niegdyś był postawiony przed sądem. Gdy wtedy był sądzony – milczał; teraz zaś przypomni owym zbrodniarzom, jak haniebnie się z Nim obeszli wiodąc Go na krzyż, i powie: „To uczyniłeś, a Ja milczałem”.

Pierwsze przyjście było wypełnieniem miłosiernych zamysłów Boga: Jezus, pełen dobroci, przekonywał ludzi i nauczał. Ale kiedy przyjdzie powtórnie, wtedy wszyscy, chcąc czy nie, będą musieli poddać się Jego władzy.

To podwójne przyjście zapowiadał prorok Malachiasz: „Nagle przybędzie do swej świątyni Pan, którego wy oczekujecie. Oto nadejdzie Pan Zastępów, ale kto przetrwa dzień Jego przyjścia i kto się ostoi, gdy On się ukaże. Albowiem jest On jak ogień złotnika i jak ług farbiarzy. Usiądzie wtedy, jakby miał przetapiać i oczyszczać”.

O podwójnym przyjściu Pana pisze i apostoł Paweł w Liście do Tytusa: „Ukazała się bowiem łaska Boga, przynosząc zbawienie wszystkim ludziom, wzywając nas, abyśmy wyrzekłszy się bezbożności i żądz światowych, rozumnie i sprawiedliwie, i pobożnie żyli na tym świecie, oczekując błogosławionej nadziei i objawienia się chwały wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa”. Jak widzimy, rozróżnia tu Paweł pierwsze i drugie przyjście. Za pierwsze dzięki czyni; drugiego zaś oczekujemy. Dlatego, jak to nam zostało przekazane, wierzymy i wyznajemy Tego, „który wstąpił do nieba i siedzi po prawicy Ojca. I powtórnie przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych, a królestwu Jego nie będzie końca”.

Przyjdzie więc z nieba nasz Pan, Jezus Chrystus. Przyjdzie w chwale przy końcu świata, w dniu ostatecznym. Bo nastąpi kres tego świata, a to, co zostało stworzone, będzie odnowione.

Katecheza 15,1-3. LG I, s.151n

Kolor szat liturgicznych

Szata liturgiczna w kolorze fioletowym jest symbolem pokuty, pokory, skruchy i żałoby. Szaty zakładane te są podczas trwania Adwentu czy Wielkiego Postu. Obecnie stanowią zastępstwo dla szat w kolorze czarnym podczas ceremonii pogrzebowych. Fiolet (purpura) jest również kolorem oznaczającym godność biskupów czy prałata.

kolekta

Wszechmogący Boże, spraw, abyśmy przez dobre uczynki przygotowali się na spotkanie przychodzącego Chrystusa, † a w dniu sądu, zaliczeni do Jego wybranych, * mogli posiąść Królestwo niebieskie. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, † który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

Udostępnij: